HET LEVEN ALS INTERNATIONAAL MEISJE

tumblr_n2oz6aQb0h1qbx753o1_500

De laatste periode van mijn eerste jaar is aangebroken, wat gaat de tijd toch snel! Deze periode werken we voor een externe opdrachtgever en zijn alle klassen door elkaar gehusseld. Ik vind mezelf aan nieuwe mensen voorstellen altijd wat ingewikkeld. Waar ben ik opgegroeid? Heb ik havo of vwo gedaan? Die vragen kan ik allemaal niet goed beantwoorden. Waarom eigenlijk niet? Ik heb een groot deel van mijn jeugd in het buitenland gewoond. Drie jaar in Zweden en vijf jaar in Duitsland. Sinds juni 2013 woon ik weer in Nederland. Hoe heb ik dit allemaal ervaren? Is het net zo leuk als het lijkt?

Londen

Ik ben gewoon geboren in Nederland, in het eerste huis dat mijn ouders samen hebben gekocht. Na een jaar zijn we met het hele gezin naar Engeland verhuisd. We woonde heel dicht bij Londen, dus als baby kwam ik er best vaak! Helaas weet ik echt niks meer van deze tijd. Nouja, ik weet wel een paar dingen maar ik weet niet of dat herinneringen zijn of dat ik het gewoon ken van de videobanden die toen zijn opgenomen. Het is wel grappig dat mijn ouders nu weer in dat gebied wonen. Nu is het ook zeker geen straf om ze op te zoeken. Londen is en blijft een leuke stad.

tumblr_nhaq47iUoj1qect51o1_1280-1

Toen ik een jaar of 3 was moesten we weer naar Nederland. Ik heb dus gewoon mijn basisschool tijd in Nederland doorgebracht. Daar ben ik echt heel blij mee, omdat ik anders nooit mijn beste vriendinnetje had leren kennen! Ik heb een extreem leuke jeugd gehad, alleen maar leuke dingen gedaan. Ik had altijd veel vriendjes en vriendinnetjes en was vrijwel nooit thuis. Alleen om te eten en te slapen. Maar in groep 7 kregen we het nieuws dat we naar Zweden moesten verhuizen. Dit was echt een shocker, ik heb ook heel veel gehuild omdat Zweden zo ver weg was en ik wilde gewoon bij mijn vriendjes en vriendinnetjes blijven. Ik heb daarom ook nooit een Cito toets of een musical meegemaakt. Die standaard typische Nederlandse dingetjes mis ik wel… Dit maakt het ook altijd wel moeilijk om mee te praten met anderen.

3675479286_f5ce0a6c93

En daar was ik dan, klein onzeker meisje van 10 in een vreemd land waar ik niemand kon verstaan. Het was al vreselijk dat ik niemand in de winkels of op straat kon verstaan, maar het erge was nog dat ik niks volgde op school. Ik zat op een internationale school dus alles was in het engels. Maar in groep 7 leer je alleen ‘hello, my name is Léonie. I come from Holland’. Daar kom je niet ver mee. Ik weet nog wel dat ik een van de eerste dagen mijn naam hardop moest spellen, maar ik kende het alfabet helemaal niet in het engels, dus ik had het gewoon in het Nederlands gezegd. Uiteindelijk stond er dus Laone. Euh nee mevrouw, laat mij mijn naam maar eventjes schrijven. Ik weet ook totaal niet waar de juf het het eerste jaar over had. In het tweede jaar ging het wel wat beter, ik verstond ze meer en kon ook gewoon met iedereen praten. Na een zomervakantie in Nederland was het switchen naar engels wel ietsjes moeilijker, maar daar heb ik nu geen problemen meer mee!

tumblr_mikflnjlty1qb0bzxo1_500

Na 3 jaar in Zweden was het de bedoeling dat we weer naar Nederland zouden verhuizen, maar op het laatste moment kwam Duitsland er nog eventjes tussen. Omdat ik het internationale leventje nu wel gewend was en goed engels kon was het verhuizen een stuk makkelijker. Ik maakte sneller vrienden en kom me verstaanbaar maken. Klinkt allemaal heel leuk, maar uiteindelijk was Duitsland wel een donkere periode in mijn leven. Ik zat niet lekker in mijn vel, vond de mensen op school niet meer leuk en verlangde zo naar Nederland. Ik zat veel op Hyves en zag dan dat al mijn vrienden en vriendinnen van vroeger nog veel met elkaar deden. Ik had dat niet echt in Duitsland omdat mensen daar echt komen en gaan. Het ene jaar had je dan een super goede vriendin en het volgende jaar woonde ze aan de andere kant van de wereld. Het enige leuke aan Duitsland was dat het een stuk dichter bij Nederland was, dus ik kon heel vaak gewoon een weekendje naar mijn beste vriendin. Al moet ik nu wel zeggen dat ik wel weer terug wil naar Duitsland. Niet om te wonen maar om alles gewoon weer een keertje te bezoeken.

In 2013 kon ik eindelijk weer naar Nederland verhuizen! Mijn 18e verjaardag is dan ook de eerste dag dat ik officieel weer in Nederland woon! Zo leuk, beste verjaardagscadeau ever! Ik ben hier ontzettend gelukkig. Natuurlijk heb ik soms mijn downs, maar het voelt zo goed om eindelijk weer een ‘thuis’ te hebben. Hier kan ik aan mijn toekomst werken en mensen ontmoeten die ik nog heel lang zou kunnen spreken. Op een internationale school is het heel erg komen en gaan dus je leert mensen nooit echt kennen. Mijn ouders mis ik wel, maar we zien elkaar nog genoeg. Londen is ook wel een heel leuk vakantieadresje, dus ik mag niet klagen!

Wanderlust

Of ik voor de rest van mijn leven in Nederland blijf wonen? Ik heb echt geen idee. Ik heb vaak genoeg dat wanderlust (a strong desire or urge to wander or travel and explore the world) gevoel. Zo wil ik heel graag stage lopen in het buitenland of gewoon een tijdje in het buitenland studeren. Ik vind Nederland super leuk maar dat internationale leven zit nu toch wel een beetje in mij. Ik vind het heel leuk om de wereld te verkennen en andere culturen mee te maken. We’ll see where time takes me!

Zouden jullie graag in het buitenland willen wonen of studeren?

13 thoughts on “HET LEVEN ALS INTERNATIONAAL MEISJE

  1. Jeetje, wat een indrukwekkend verhaal! Ik zit zelf eigenlijk wel prima in ons kikkerlandje, maar ik vind het altijd zo knap dat mensen alleen op pad durven te gaan naar het buitenland, ik ben daar dan toch geen type voor..haha

  2. Jeetje meid wat een verhaal. en ook op z’n cruciale leeftijd vertrekken en het gemis voelen..Maar aan de andere kant zal het ook zn voordelen gehad hebben toch?Hopelijk kom je nu een beetje tot je zelf en bloeit alles een beetje op.

    Groetjes..

    New op the blog: persdag

  3. Dat lijkt me bizar als je op je 10e in een land komt waar je geen enkele taal kan verstaan of spreken. Wel bizar dat je dan uit jezelf de taal leert. Wat is het brein van de mens bijzonder. Dat heeft toch zo’n zijn voordelen gehad.

Geef een reactie

